قبلا درمورد ضرورت بروزرسانی جوملا و اینکه استفاده از نسخه‌های قدیمی جوملا چه مشکلاتی می‌تونه در پی داشته باشه نوشته بودیم. حالا خبری در دنیا منتشر شد که اهمیت این موضوع رو بیشتر آشکار می‌کنه!

وبسایت رودی جولیانی، مشاور امنیت سایبری ترامپ، از جوملا استفاده می‌کند


رودی جولیانی که از حامیان ترامپ بود و حالا به عنوان مشاور امنیت سایبری رئیس جمهور آمریکا معرفی شده، بعد از پایان کارش به عنوان شهردار نیویورک، از سال 2001 مشغول فعالیت در زمینه امنیت شبکه و فضای سایبر بوده.

اما شرکت جولیانی که خدمات امنیت سایبری ارائه میده، در سایت خودش (GiulianiSecurity.com) از یک نسخه قدیمی و آسیب‌پذیر جوملا استفاده می‌کنه که چهار ساله منسوخ شده و پشتیبانی نمی‌شه! نسخه‌ای که چند آسیب‌پذیری حاد امنیتی در اون کشف و گزارش شده. حتی صفحه مدیریت جوملا هم محافظت نشده و بصورت عمومی در دسترس قرار داشته!

البته بی توجهی به امنیت این سایت محدود به سیستم مدیریت محتوا نبوده و مشکلات دیگه‌ای هم داشته. از جمله بروز نبودن نسخه PHP، استفاده از Adobe Flash، تأیید نشدن گواهی SSL و باز بودن بعضی پورت‌های غیرضروری سرور.

بعد از اینکه جولیانی به عنوان مشاور ارشد امنیت سایبری ترامپ معرفی شد، متخصصین امنیت سایتش رو آسیب‌پذیر معرفی کردن. و چند روز بعد سایت جولیانی هک و از دسترس خارج شد!


این اتفاق ضرورت توجه به امنیت جوملا، مخصوصا استفاده از آخرین نسخه رو بیشتر آشکار می‌کنه.
اگه شما هم هنوز از نسخه‌های قدیمی جوملا استفاده می‌کنید، بهتره هرچه سریعتر اون رو به آخرین نسخه ارتقا بدید!