بعضی از کاربران جوملا بخاطر استفاده از قالب‌ و افزونه‌های بدون لایسنس یا نال شده دچار دردسرهایی میشن. در ادامه به بررسی این مشکلات می‌پردازیم و اینکه چرا باید افزونه‌های جوملا رو با لایسنس معتبر تهیه کرد.

کپی رایت افزونه ها

یک افزونه نال شده چه مشکلی ممکنه ایجاد کنه؟

ابتدا باید این سؤال رو بپرسیم چه دلیلی داره که یک نفر علاوه بر ریسک نقض کپی‌رایت، برای خرید یک محصول تجاری هزینه کنه و رایگان برای دانلود بگذاره؟ پاسخ روشنه. در بسیاری از موارد این دست برنامه‌ها نقش طعمه رو دارن و امکان سوء استفاده رو برای منتشرکننده فراهم می‌کنن. گاهی افزونه آلوده به کدهایی هست که به هکر اجازه دسترسی به منابع سایت شما رو میده، حتی ممکنه مدت‌ها متوجه نباشید که سایتتون هک شده، اما در موقعیت مناسب هکر اقدام به خرابکاری کنه. البته آسیب‌پذیری همیشه امنیتی نیست و ممکنه ایرادات دیگه‌ای برای سایت بوجود بیاد. بعضی از مشکلاتی که مشتریان ما و کاربران جوملا بخاطر استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های نال شده تجربه کردن:

  • هک و deface شدن سایت
  • ارسال هزاران ایمیل تبلیغاتی و معلق شدن هاست
  • قرارگرفتن iframe در سایت و مصرف پهنای باند کاربران
  • قرارگرفتن لینک‌های مخفی و تأثیر منفی بر SEO سایت
  • دسترسی به اطلاعات کاربران و ارسال ایمیل تبلیغاتی به اونها
  • نمایش هشدار گوگل قبل از ورود به سایت به دلیل آلوده بودن
  • بسته شدن هاست به دلیل نقض کپی رایت

ما افزونه رو یکبار خریدیم و روی چند سایت استفاده می‌کنیم

حتی اگه افزونه یا قالب کلین و از سایت اصلی دانلود شده باشه، باز هم استفاده بدون لایسنس ممکنه اشکالاتی بوجود بیاره. یکی اینکه شما قابلیت بروز رسانی رو از دست میدید. افزونه‌ها و قالب‌ها ممکنه ایرادات تکنیکی یا آسیب‌پذیری امنیتی داشته باشن که با آپدیت های بعدی برطرف میشن. و یکی اینکه ممکنه به دلیل نقض کپی‌رایت با محدودیت‌هایی مثل قطع هاستینگ یا حذف اون افزونه روبرو بشید.

هشدار استفاده بدون لایسنس از افزونه‌ها، گاهی باعث مشکلاتی میشه که هزینه‌های بالاتری از تهیه قانونی اون به دنبال داره.

احترام به حقوق پدیدآورنده اثر

در کنار مشکلاتی زیادی که استفاده غیرمجاز از قالب‌ها و افزونه‌ها به دنبال داره، باید به این نکته مهم توجه کرد که طراح قالب یا توسعه‌دهنده افزونه وقت و هزینه زیادی برای ساختش صرف کرده. استفاده بدون مجوز از حاصل دسترنج دیگران موجب نارضایتی تولیدکننده و برخلاف وجدان و اخلاقه. 

من دوست دارم افزونه رو بصورت قانونی تهیه کنم، اما ...

اگه تمایل به خرید یک قالب یا افزونه جوملا با لایسنس معتبر دارید، اما به دلیل محدودیت‌هایی مثل تحریم یا پرداخت ارزی قادر به تهیه افزونه نیستید، با ما در گروه تلگرام جوملا در ارتباط باشید. شما رو راهنمایی می‌کنیم تا وجدان آسوده‌ای داشته باشید :)