یکی از سؤالات متداول کاربران جوملا اینه که کدوم نسخه جوملا رو نصب کنیم؟ کدوم نسخه امکانات بیشتر و کدوم یکی پایداری یا امنیت بیشتری داره؟

در ادامه این موضوع رو بررسی می‌کنیم تا ببینیم استفاده از کدوم نسخه جوملا مناسبتره.

نسخه های جوملا

بعد از جوملا 1.5 که تغییرات بنیادی در هسته و فریمورک جوملا صورت گرفت، حفظ پایداری سایت‌های استفاده کننده از جوملا ایجاب می‌کرد که نسخه‌های LTS (با پشتیبانی بلند مدت) و STS (پشتیبانی کوتاه مدت) بصورت مجزا منتشر بشه. برای سایت‌هایی که نیاز به پایداری بیشتری داشتند استفاده از نسخه‌های LTS و برای سایت‌های جدید و کاربرانی که نیاز به امکانات جدید داشتند، استفاده از آخرین نسخه STS (که جدیدتر از نسخه LTS بود) توصیه می‌شد.

اما بعدا تغییراتی در نسخه‌بندی جوملا صورت گرفت و درحال حاضر فقط یک نسخه در دستور کار هست. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه از آخرین نسخه استفاده کنید و به محض انتشار نسخه جدید، جوملا رو بروزرسانی کنید.

نسخه‌های Beta و RC چطور؟

نسخه‌های Beta و Release Candidate نسخه نهایی و پایدار نیستن و با هدف تست در اختیار کاربران قرار می‌گیرن. اگه دوست دارید با تست نرم‌افزار به جوملا کمک کنید، یا قبل از انتشار نسخه جدید، با ویژگی‌ها و امکاناتش آشنا بشید این نسخه‌ها رو می‌تونید بررسی کنید. اما استفاده از نسخه‌های beta، alpha و RC در سایت‌های فعال و عملیاتی توصیه نمیشه.

اگه باز هم در این خصوص سؤالی دارید، می‌تونید در گروه تلگرام جوملا مطرح کنید :)