قبلا در مورد اینکه کدوم نسخه جوملا بهتر‌ه مطلبی نوشتیم. اما اگه جوملا رو بروز نگه نداریم چه مشکلاتی ممکنه پیش بیاد؟ در این مطلب بررسی می‌کنیم.


امنیت جوملا، اهمیت بروزرسانی

سایت شما ممکنه هک بشه!

در مورد امنیت جوملا و اهمیت بروزرسانی مخصوصا در نسخه‌های امنیتی حرف برای گفتن زیاد هست. اما فقط به یک مثال بسنده می‌کنیم که در دسامبر سال گذشته آسیب‌پذیری امنیتی کشف شد که تمام نسخه‌های جوملا از 1.5 تا 3.4.5 رو دربر می‌گرفت. در اون زمان از هر 3 سایت یکی در معرض آسیب‌پذیری جدی بود. اما در نسخه‌های جدید این ضعف پوشش داده شده.

چرا تابحال سایت من هک نشده؟!

همونطوری که بعضی از ایرادات امنیتی از نسخه 1.5 تا 3.4 کشف نشده، ممکنه ایرادات سایت شما هم کشف نشده یا کسی به فکر سوء استفاده از اون نبوده. اما این هیچ تضمینی برای آینده ایجاد نمی‌کنه! 

ضمن اینکه همیشه شما متوجه نفوذ سایتتون نمی‌شید. گاهی اوقات هکر ممکنه از منابع سایت شما (ایمیل، ترافیک، یا حتی رنکینگ) سوء استفاده کنه، اما شما مطلع نباشید!

بهبود‌ها و امکانات جدیدی رو از دست می‌دید

قابلیت‌های جدیدی در هر نسخه جدید جوملا عرضه میشه که درصورت عدم بروزرسانی اونها رو از دست می‌دید. امکاناتی که بر اساس نیاز روز کاربران انتخاب و پیاده‌سازی میشه.

همینطور بهبودهایی در UX و تجربه‌کاربری جوملا در هر نسخه داده میشه که جوملا رو کاربرپسند تر و کار کردن با اون رو راحت‌تر می‌کنه. (مثلا موقعی که مطلب جدیدی نوشتید و تازه متوجه می‌شید که مجموعه‌ای براش نساختید، باید برگردید مجموعه رو بسازید، صفحه ویرایش مطلب رو دوباره بارگذاری کنید و مجموعه رو انتخاب کنید، اما در جوملا 3.6 موقع انتخاب مجموعه می‌تونید یک مجموعه جدید بسازید)

عدم سازگاری با نرم‌افزارهای بروزشده سرور

نرم‌افزارها (PHP، MySQL و ...) و تنظیمات سرور برای حفظ امنیت باید مرتب بروز بشن. درصورت عدم بروزرسانی ممکنه جوملای شما از نسخه‌های جدید PHP یا تنظیمات سرور پشتیبانی نکنه و در آینده دچار مشکل بشید. این مشکل دیر یا زود اما در نهایت اتفاق میفته.

هشدار در ایران 80% سایت‌های راه‌اندازی شده با جوملا به دلیل استفاده از نسخه‌های قدیمی در معرض آسیب‌پذیری جدی امنیتی هستن

چرا دیگران سایتشون رو آپدیت نمی‌کنن؟

دلایل زیادی وجود داره، از جمله عدم آگاهی و اهمیت به امنیت وب سایت. همینطور اینکه قبلا در نسخه‌های major شاهد تغییرات زیادی بودیم و موقع بروزرسانی باید از افزونه‌های مهاجرت استفاده می‌شد. عدم پایداری نسخه‌های جدید جوملا در گذشته یکی از دلایل دیگه مقاومت کاربران برای بروزرسانی بود. بعضی از کاربران هم تصور می‌کنند که استفاده از افزونه‌های امنیتی و فایروال در جوملا و سرور، اونها رو از بروزرسانی جوملا بی‌نیاز می‌کنه.

حتی درصورت استفاده از افزونه‌های امنیتی، بازهم نادیده گرفتن باگ امنیتی عاقلانه بنظر نمی‌رسه. اما بروزرسانی درکنار افزونه‌های امنیتی آسیب‌پذیری رو به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش میده.

الآن دیگه نیازی به استفاده از افزونه‌های مهاجرت یا انجام تغییرات بصورت دستی نیست و بروزرسانی براحتی با یک کلیک انجام میشه. همینطور جوملا راه زیادی رو طی کرده و در نسخه‌های اخیر پایدار تر شده، بنابراین با خاطر آسوده می‌تونید سایتتون رو بروز کنید.

نکته آخر:

بر اساس تحربه 10 ساله توسعه جوملا و پشتیبانی ده‌ها هزار کاربر، به شما اطمینان می‌دیم که دیر یا زود ناگزیر به آپدیت جوملا خواهید شد! پس هرچه زودتر اینکار رو انجام بدید، علاوه بر اینکه کار راحت‌تر و بی‌دردسر تر انجام میشه، از امکانات و بهبودهای نسخه‌های جدید هم می‌تونید بهره ببرید.

درصورتی که هرگونه سؤال یا مشکلی درخصوص بروزرسانی جوملا داشتید، می‌تونید در گروه تلگرام جوملا مطرح کنید، کاربران زیادی هستند که شما رو راهنمایی کنند :)