اخیراً کاربران زیادی به ما مراجعه می‌کنن و تقاضای مشاوره یا راهکار برای SEO دارن. با وجود اینکه قبلا کارهایی روی سایتشون انجام شده یا می‌تونن بهینه سازی سایت رو برون سپاری کنن، اما تمایل دارن که ما بهشون راهکار بدیم تا خودشون انجام بدن و نمی‌خوان کار رو به فعالین حوزه سئو بسپارن.

وقتی دلیلش رو می‌پرسیم به موارد جالبی اشاره میکنن. مثل اینکه بهشون گفتن جوملا برای موتور های جستجو بهینه نیست و باید CMS رو عوض کنید! یا اینکه از خدمات انجام شده قبلی راضی نیستیم.

اگه شما هم به موارد مشابهی برخوردید این مطلب رو بخونید. دلایل عدم تمایل مدیران سایت ها به برون سپاری خدمات سئو رو بررسی کردیم و اینکه در این شرایط باید چه کار کنیم؟


سئو جوملا


سئو یکی از استراتژی های کارا و اثربخش در دیجیتال مارکتینگ به حساب میاد. در سالهای اخیر با رشد بازار بهینه‌سازی موتورهای جستجو، افراد زیادی به ارائه خدمات در این زمینه رو آوردن. بعضی از متخصصین سئو کارشون رو بر مبنای روش‌های استاندارد و White Hat انجام میدن، اما بسیاری از افراد بدون تخصص و تجربه کافی، یا با توسل به روش‌های تقلب‌آمیز اقدام به ارائه خدمات می‌کنن که تبعات منفی زیادی به دنبال داشته. این موضوع موجی از نارضایتی و عدم اعتماد رو در مدیران سایت‌ها بوجود آورده. بعضی از دلایل نارضایتی مشتریان سئو رو در ادامه بررسی می‌کنیم:

به ما گفتن سئو جوملا خوب نیست!

بعضی از کاربران میگن متخصصین سئو بهشون گفتن که جوملا برای موتورهای جستجو بهینه نیست و باید سیستم تون رو به وردپرس یا ... تغییر بدید. اولین نکته‌ای که مایلم قاطعانه بیان کنم اینه که چنین افرادی اصولا متخصص سئو نیستن و درک عمیقی ازش ندارن!

سئو عوامل متعددی داره که بخشی از اون مربوط به CMS و امکاناتش میشه. جوملا در حال حاضر بخوبی برای موتورهای جستجو بهینه شده. جالبه بدونید تیم Joomla یک کارگروه SEO داره که بصورت تخصصی روی این موضوع کار می‌کنن و من هم در این تیم مشارکت دارم.

ما سایت کنفرانس جوملا رو در سال 2012 به Page rank 7 رسوندیم (بالاترین رنکی که سایت‌های ایرانی تجربه کردن). در کارگاه SEO کنفرانس نشون دادیم که از هیچ افزونه SEO یا روش کاذبی استفاده نکردیم. بنابراین هر کس گفت جوملا از نظر سئو ضعیفه و سیستم رو به وردپرس تغییر بدید، ازش بخواهید یک سایت ایرانی برپایه وردپرس معرفی کنه که به پیج رنک 7 رسیده باشه!

تنها تفاوت قابل ذکر و کاربردی جوملا و وردپرس در زمینه سئو، وجود پلاگین yoast برای وردپرس هست که به کاربران مبتدی و متوسط کمک می‌کنه. اما یک متخصص سئو به کارش مسلطه و برای بهینه‌سازی محتوا وابسته به افزونه‌ها نیست.

سایت ما از نتایج جستجو حذف شده :(

بعضی از کاربران از این گله مند بودن که علیرغم صرف هزینه برای سئو، بعد از مدتی جایگاه سایت در گوگل شدیدا افت کرده یا از نتایج جستجو حذف شده.

مهمترین دلیل اینکار استفاده از روش‌های Black hat هست که گوگل اونها رو تقلب می‌دونه و توسط گوگل پنگوئن یا سایر الگوریتم‌ها پنالتی (جریمه) میشن. متأسفانه عوارض اینکار هم به سادگی قابل رفع نیست و تا مدتها دامنگیر سایت میشه.

عدم شفافیت و ارائه راهکار مشخص از طرف فعالین تازه‌کار سئو، موجب بی اعتمادی کاربران شده. مدیران سایت‌ها بخاطر نگرانی از اجرای روش‌های کلاه سیاه، ترجیح میدن که کار رو خودشون انجام بدن تا در جریان فعالیت‌های انجام شده باشن و بخاطر روش‌های کلاه سیاه جریمه نشن.

پشتیبانی نامناسب توسط پیمانکار سئو

بعضی از کاربران میگن که پیمانکار سئو بعد از انجام کار، بابت پشتیبانی مبلغ بالایی (بعضا خیلی بیشتر از مبلغ اولیه) از اونها مطالبه کرده و با ادامه نیافتن همکاری، کارهای off site قبلی هم حذف شده و جایگاه سایت افت کرده.

عدم اطمینان از تعهد پیمانکار و نگرانی از رها شدن سایت بعد از اتمام کار یا حتی قبل از انجام تعهدات، یکی از نگرانی‌های دیگه کاربران به حساب میاد.

در گوگل بالا رفتیم ولی نتیجه مطلوب نگرفتیم!

این یکی از مواردی هست که عده بسیار کمی از مشتریان متوجهش میشن و حتی بدون اینکه به دلیلش فکر کنن، نتیجه می‌گیرن که سئو خیلی مفید نبود و بیخیالش میشن.

اما چرا؟ 
اینطور جا افتاده که سئو یعنی یه پولی بدید، یک نفر سایت شما رو از رتبه 12 بیاره صفحه اول نتایج جستجوی گوگل. وقتی با این دیدگاه با پیمانکار سئو قرارداد می‌بندید، چون تنها تعهد مجری آوردن سایت شما به صفحه اوله، گاهی برای رسیدن به این هدف به روش‌های غیر استانداردی متوسل میشن که باعث لطمه به UX (تجربه کاربری) یا موجب کاهش CR (نرخ تبدیل) میشه. 

هدف از سئو در سایت‌های تجاری عمدتا افزایش فروش و رشد کسب و کار هست. کار سئو اینه که بازدید کننده رو جذب سایت کنه. این بازدیدکننده بعد از ورود به سایت باید بطور هدفمندی هدایت بشه تا تبدیل به مشتری بشه. اگه کارهایی که با هدف سئو انجام می‌گیره حس بدی در مخاطب بوجود بیاره، نه تنها کمکی به تحقق این هدف نمی‌کنه، بلکه بازدیدکنندگان فعلی رو هم فراری میده. مثلا بولد یا لینک کردن بی‌دلیل کلمات کلیدی در مطلب، باعث ایجاد حس بد و فرار خواننده میشه.

هزینه ها بالاست!

از حق نمیشه گذشت بعضی کاربران هم صرفا بخاطر بالا بودن هزینه خدمات سئو ترجیح میدن اینکار رو خودشون انجام بدن تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنن. بهینه سازی اگه بصورت استاندارد بخواد انجام بشه، هم نیاز به تخصص و تجربه بالا داره و هم زحمت زیاد. طبیعتا چنین کاری دستمزد مناسبی هم می‌طلبه. مگر اینکه از روش‌های Black Hat و زودبازده استفاده بشه که در درازمدت نتایج نامطلوبی به دنبال دارن.

کس نخارد پشت من!

این مسائل متأسفانه باعث شده اخیرا یه موج بی اعتمادی به ارائه دهندگان خدمات سئو بوجود بیاد و کاربران به این سمت برن که خودشون روی بهینه سازی سایت کار بکنن. اما این رویکرد هم معضلاتی به همراه داشته. عدم آگاهی از اصول سئو باعث شده بعضی از مشتریان ما مسیر رو اشتباه برن.

  • مهمترین اشتباه کاربران اینه که اولویت‌ها رو نمی‌دونن و بجای پرداختن به موارد اساسی، مشغول جزئیات کم اهمیت و غیر ضروری میشن. گاهی این معضل شدید تر میشه و کارهایی می‌بینیم به قصد بهینه سازی انجام شده که بیشتر به خرافات شباهت داره!
  • اشتباه رایج دیگه هزینه کردن برای مواردی هست که کمک زیادی به سایت نمی‌کنه. محتواهای کم ارزش که برای گوگل نوشته شده نه برای کاربر، یا خرید لینک از منابع نامناسب که می‌تونه تبعات منفی هم به دنبال داشته باشه.
  • گاهی هم کاربران به دلیل نا آگاهی، همون روشهای نادرستی رو انجام میدن که سودجویان به اون متوسل میشن. یا بخاطر نا آشنایی با روشهای درست و نتیجه بخش، از سئو نا امید میشن و دیگه روش سرمایه‌گذاری نمی‌کنن.

خب راه چاره چیه؟

کار رو باید به افراد کاردان سپرد. ترجیحا از افرادی برای بهینه‌سازی سایت کمک بگیرید که علاوه بر تخصص و تجربه کافی در سئو، به UX و دیجیتال مارکتینگ هم آشنایی داشته باشن، یا اینکه ابتدا خودتون سئو رو اصولی یاد بگیرید و در انتخاب روش با افراد باتجربه مشورت کنید. 

مطالعه جسته گریخته مطالب در اینترنت یا آموزش‌های سئو ممکنه اطلاعات شما رو افزایش بده، اما بهتون دانش و دید جامع نگر نمیده و نمی‌تونید اولویت ها و بهترین راهکار رو بر اساس شرایط موجود تشخیص بدید. بهتره یک دوره کامل سئو رو بصورت کارگاهی و زیر نظر افراد خبره بگذرونید.

در هر صورت چه برای احراز صلاحیت پیمانکار، و چه انتخاب راهکار اصولی و انجامش توسط خودتون، یک مشاور با تجربه می‌تونه به شما کمک کنه. شاید اینکار در ابتدا هزینه اندکی داشته باشه، اما از ضررهای مالی و زمانی بزرگی جلوگیری می‌کنه.


سعید قمری، ارزیاب منابع تیم Joomla